Gent in 4D
Steden evolueren in tijd en ruimte (4D). Zij groeien en krijgen vorm tegen de achtergrond van hun politieke, militaire of socio-economische geschiedenis.
Sommige bouwwerken overleefden de tand des tijds en bleven behouden als
erfgoed. Andere verdwenen, hetzij langzaam hetzij tabula rasa.
Ook al is de passage van deze verdwenen architectuur in het stadsbeeld
tijdelijk geweest toch liet ze veelal haar sporen na of drukte ze een blijvende stempel op de
stadsontwikkeling. In bepaalde gevallen bleef ze deel uitmaken van de ziel van de stad of van een
wijk.
In 2014 werd een stadsinitiatief Gent
in 3D gelanceerd met een oproep tot bewoners om op co-creatieve wijze hieraan
deel te nemen.
De inspiratie om verdwenen historische gebouwen tot leven te brengen mondde (op
zelflerende wijze) uit in verschillende 3D modellen.
Door zowel de bouwgeschiedenis van de bouwwerken als de stadsontwikkeling in
beeld te brengen ontstaat een "time machine".
De digitale modellen kunnen tevens gebruikt worden als achtergrond voor "storytelling" of "gaming". ("Gent citygame")
Het stadsinitiatief Gent in 3D werd ondertussen stopgezet.